18
IRAK

De Journalist | 11 april 2003

-

Amerika’s boodschap
voor de Arabische wereld

Aan het eind van 2003 hoopt Kenneth Tomlinson met
Mid East Television Network de Amerikaanse tegenhanger van
Al-Jazeerain de luchtte hebben. Een satellietstation
dat de Arabieren 24 uur per dag ‘objectief’ nieuws in
de eigen taal zal voorschotelen.

( merika mag dan de oorlog in
Alrak winnen, het heeft de slag
om de harten van 250 miljoen
Arabieren zo goed als verloren.” Dit kreeg
Colin Powell, minister van Buitenlandse
Zaken, in het Huis van Afgevaardigden
voorgeworpen toen hij onlangs zijn be-
groting kwam verdedigen. Powell knikte
instemmend; ‘Amerika moet de toon in
dat deel van de wereld veranderen, moet
haar boodschap beter naar buiten bren-
gen.’ Niet voor niets verscheen hij in toe-
nemende mate op Al-Jazeera, Abu Dabi
TV en in de Egyptische media, beet hij van
zich af.

Kenneth Tomlinson moet de hoorzitting
met genoegen gevolgd hebben. Als voor-
zitter van de Broadcasting Board of Go-
vernors (BBG) zwaait Tomlinson de scep-
ter over The Voice of America, Radio Free
Europe en over minder bekende nieuws-
bronnen als Radio Free Asia en Radio/TV
Marti, dat Cuba van nieuws voorziet. Zijn
missie: het promoten van vrije nieuwsga-
ring ter ondersteuning van vrijheid en de-
mocratie in de wereld.

Jeroen Schuiten

De laatste maanden eist het Arabisch
continent, en vooral het beroerde imago
van Amerika in die regio, al zijn aandacht
op. Kort na de aanslagen in New York en
Washington bracht Tomlinson Radio
Sawa (Arabisch voor ‘Samerr) in de lucht.
Een nieuwszender die de Arabische
luisteraar een alternatief moet bieden
voor de voorgekauwde propaganda dat
het van de staatsomroepen voorgescho-
teld krijgt. Met een mix van Westerse en
Arabische muziek lonkt de zender vooral
naar jonge Arabieren.

aar Tomlinson heeft grotere plan-
M nen. In januari heeft hij zijn budget
van 560 miljoen dollar aan het Ameri-
kaanse congres voorgelegd. Daarin is 30
miljoen vrijgemaakt voor het opstarten
van de Mid East Television Network
(MTN). Een bedrag dat de regering Bush
hoopt te verdubbelen met een bijdrage uit
de Irakese oorlogskas die momenteel ter

goedkeuring bij het congres ligt. ‘De uit-
daging van Al-Jazeera mag niet onbeant-
woord blijvert, hield Tomlinson de Senaat
VOOr.

Het antwoord is MTN, een nieuwssta-
tion dat de Arabieren vierentwintig uur
per dag van ‘objectief’ nieuws zal voor-
zien in hun eigen taal. ‘Satelliettelevisie is
de sleutel om in de huiskamers van het
Midden-Oosten door te dringen. In grote
delen van de regio heeft bijna driekwart
van de bevolking een eigen schotel, ver-
klaard Tomlinson. Aan het eind van dit
jaar hoopt hij zijn zender operationeel te
hebben. Een jaarlijks budget van 30 mil-
joen dollar zal voorlopig een nieuwsredac-
tie in Washington, een bureau in Dubai
en correspondenten in de regio onder-
houden. ‘Onze hoop is dat met de komst
van MTN de journalistieke lat in het
Midden-Oosten hoger komt te liggert,
preekt Tomlinson optimistisch. Zijn toe-
komstvisie is een Arabischtalige kopie
van ABC of NBC, een nieuwszender met
aanvullende programma’s gericht op jon-
geren, vrouwen en natuurlijk sport. |




1 april 2003 | De Journalist

Radio Sawa

peout 100.8 FM | Manama 89.2 FM
/ 3

Radio Sawa on Medium Wave: Egyf

) D) <« s
S 12 e B S 3 wkalh oD
[ @ bl sl ol J

| 085 0l o el Jec! 3l

03!
20 5SS oMl Esaiiil pulxo «
Sl 39 vzl Jusad by i
o wriw plaibls Ul Jsas Job «
e e Jiuell o8 skl ab >

il
= gl A1 Al Al e «
S5 S Sl SuSuue Jobuns «
> &9 Wl pe ax plaiibls
]
Lloye eas e wle sl wdwljlfiu
- 6128 5 Lla> sy gy «
Lula,ls O ugd o8 el oliina)
Jolgs aulzslly aus sl Clgall «
ol as,> Jgls o Lol
99 gl Ul ] Jegs lides «
S,oMlg 8 08 Ulaill puo

Ol 39
waxal uaz Jigdl yo wlakiss «

adio Sawa dient als voorbeeld voor

MTN. ‘De luistercijfers van de radio-
zender zijn goed en de reacties uitste-
kend’, meent Tomlinson. Cijfers die nog
niet op papier staan. Ter ondersteuning
wijst hij op een artikel in de New York
Times waarin Radio Sawa als een ‘diplo-
matieke triomfvoor de huidige regering’
wordt omschreven. De eindredacteur
van Al-Jazeera, Ibrahim Hilal, hield er in
de Washington Post een andere kijk op
na: ‘Bijna niemand luistert naar Sawa.
Elke Arabier begrijpt dat het een instru-
ment van de Amerikaanse overheid is.’
Een verspilling van Amerikaans be-
lastinggeld in zijn ogen. Een vooroor-
deel dat Tomlinson nadrukkelijk be-
strijdt. ‘Er is geen enkele ruimte voor
politieke beinvloeding van onze bericht-
geving. Er staat een solide scheidings-
muur.’

In de taxi blijkt mijn Egyptische
chauffeur Radio Sawa van een recente
familiebezoek te kennen. ‘Een prettige
afwisseling van de overdaad aan emotie
op de Arabische radid, lacht hij. En ja,
het zou hoogst welkom zijn op televisie.
Als ik betaal heeft hij nog wel een wijze
raad in petto: ‘De Arabische harten kun-
nen natuurlijk niet alleen met cosmeti-
sche middelen gewonnen worden. Daar
zijn moedige politieke oplossingen voor
nodig.’

Een hoofdrol

voor Al

Jazeera

De wereld is dezer dagen weer eens
getuige van een verloren Arabische
oorlog. Maar bij de verslaggeving
spelen Arabische media deze keer een
hoofdrol en datis nieuw, zeker omdat zij
ook in niet-Arabischelanden druk
bekeken worden.

Eildert Mulder

roeger konden Arabische radio-

s / zenders hele oorlogen bij elkaar

liegen. Zoals in 1967, toen Israél

op de eerste dag van de strijd de hele Egyp-

tische luchtmacht uitschakelde, maar

Egypte bleef melden dat zijn vliegtuigen
Tel Aviv met bommen bestookten.

De tijden zijn veranderd. Als op de dag
van de Amerikaanse aanval op Bagdad de
Irakese minister van Voorlichting Mo-
hammed Saied Sahhaaf meldt dat ‘de huf-
ters’ geheel zijn verslagen geven verslag-
gevers van de onafhankelijke tv-zender Al
Jazeera hem binnen een minuut lik op
stuk met berichten over gevechten.

Prachtige tv laat Mohammed Borini te-
gelijkertijd zien vanuit de noordelijke stad
Mosoel. De reporter staat op het dak. In de
verte zie je reusachtige ontploffingen en
vuurzeeén. De buren van Borini zijn niet,

zoals je misschien zou verwachten, in de
kelder gekropen maar lopen belangstel-
lend op hun dak rond om te kijken wat er
aan de hand is. Onvergetelijk zijn de
zwermen vogels, terwijl op straat de men-
sen naar buiten komen. Jammer dat het
geen gebedstijd is, want dan was er de ver-
menging geweest van de galmende mina-
retten en het krijgsgebulder.

Borini maakt duidelijk waarom de leu-
gens van Sahhaaf ook bij Irakezen weinig
geloof zullen vinden. ‘Schotelantennes
zijn hier verboder?, zegt hij. ‘Maar ze zijn
er wel. Ik denk dat veel mensen op weg
zijn naar vrienden en kennissen, die via
de schotel naar Al Jazeera kijken.’

Op dat moment is de Irakese tv al uren
uit de lucht, zodat de kijkers niet via hun
eigen zender hebben kunnen zien hoe
Sahhaaf een nogal maffe persconferentie
houdt in de open lucht, omdat hij zijn mi-
nisterie niet meer binnenkomt. Hij heeft

het weer een aantal keren over de ‘huf- »

19

k |RAKJ_—



